Κυριακή, 26 Μαΐου 2013

ΒΕΡΟΛΙΝΟ Αφιέρωμα στον Κώστα Βάρναλη



  

«Στις φάμπρικες της Γερμανίας, και στου Βελγίου τις στοές, πόσα παιδιά σκληρά δουλεύουν, και κλαίνε οι μάνες μοναχές», τραγουδούσε ο Στέλιος Καζαντζίδης, σε στίχους Κώστα Βίρβου, κι όχι άδικα. Χαμάληδες, κακοπληρωμένοι, «πειθαρχημένοι», να βοηθήσουν αυτούς που άφησαν πίσω και να φτιάξουν τη δική τους ζωή. Δεν έχουν περάσει παρά 52 χρόνια από τότε που υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ Ομόσπονδης Δημοκρατίας της Γερμανίας και της Ελλάδας η οποία άνοιξε το δρόμο για την εξαγωγή εκεί εκατοντάδων Ελλήνων φτηνών εργατών.  Τα παιδιά της δεκαετίας του ’60, φτιάξαν δικές τους οικογένειες. Τα παιδιά τους γίνηκαν κι αυτά εργάτες, εστιάτορες, επιστήμονες και συνεχίζουν να ζουν εκεί.
Το Βερολίνο είναι η πόλη πάνω από την οποία πέρασε ο 20ς αιώνας: Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Βαϊμάρη, Ναζισμός, Β' ΠΠ, κομμουνισμός, ψυχρός πόλεμος, ανατροπή υπαρκτού σοσιαλισμού, νέα τάξη, καπιταλιστική παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση. Περίπου το 15% των κατοίκων της είναι άλλης εθνικότητας, μετανάστες. Μεταξύ των οποίων ευάριθμη ελληνική κοινότητα που τα τελευταία χρόνια αυξήθηκε δραματικά λόγω της κρίσης στην Ελλάδα.
Στο Βερολίνου δραστηριοποιείται ο Σύλλογος Έλληνες Επιστήμονες Βερολίνου και Βρανδεμβούργου. Σκοπός του Συλλόγου είναι η προαγωγή της παιδείας, των επιστημών, της μουσικής, της λογοτεχνίας και των τεχνών με κοινό παρονομαστή την Ελλάδα.  Για την Παρασκευή 31 Μάη στις 18.00, στο Ελληνικό Πολιτιστικό Στέκι, ο Σύλλογος οργανώνει Αφιέρωμα στον Κώστα Βάρναλη με κεντρικό ομιλητή τον δημοσιογράφο – συγγραφέα Ηρακλή Κακαβάνη. Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί με απαγγελίες ποιημάτων και απόδοση μελοποιημένων ποιημάτων του Βάρναλη, από τους Μάκη Τσαμαλίκο (πιάνο – ακορντεόν), Δημήτρη Βαρελόπουλο (μαντολίνο – κιθάρα), Μάρθα Παπαδόγιανη (τσέλο) και Λία Πανταζοπούλου (τραγούδι). Οι τρεις από αυτούς αποτελούν το συγκρότημα «trio ektos» που δραστηριοποιείται μουσικά στην πόλη του Βερολίνου.
Η ανάγνωση των βιογραφικών αυτών των παιδιών που είναι μετανάστες των τελευταίων χρόνων δείχνει και την έκταση του προβλήματος της μετανάστευσης των νέων σήμερα.
Η Λία Πανταζοπούλου γεννήθηκε στο Βόλο και μεγάλωσε στην Καλαμάτα. Είναι απόφοιτος του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με κατεύθυνση τη Νεοελληνική Φιλολογία. Από το 2010 βρίσκεται στο Βερολίνο όπου πραγματοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στο Freie Universität Berlin, Institut für Griechische und Lateinische Philologie: Professur Neogräzistik. Ασχολείται συστηματικά με τη μουσική, συμμετέχοντας σε διάφορα μουσικά σχήματα, εντός και εκτός Βερολίνου παίζοντας Νέυ και τραγουδώντας.
Ο ΔημήτρηςΒαρελόπουλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Απόφοιτος του Μουσικού Λυκείου Ιλίου εισήχθη το 2000 στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών απ’ όπου και αποφοίτησε. Παράλληλα αποφοίτησε από τη Σχολή Ανωτέρων Θεωρητικών του Δημοτικού Ωδείου Μοσχάτου. Έχει πάρει μέρος ως μουσικός σε πλήθος συναυλιών τόσο σε ολόκληρη την Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μαθητής του Νίκου Γράψα στο Λαούτο, γνώρισε από πολύ νωρίς μία εναλλακτική ερμηνεία της Ελληνικής Παραδοσιακής μουσικής, διαμορφώνοντας έτσι το μουσικό του κόσμο με ήχους της περιοχής της Μεσογείου αλλά και της παγκόσμιας μουσικής κουλτούρας. Το 2007 εισήχθη στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αθηνών με τίτλο «Μουσική επικοινωνία- κουλτούρα» ενώ από τον Οκτώβρη του 2010 βρίσκεται στη Γερμανία για να πραγματοποιήσει τη διδακτορική του διατριβή. Από το 2007 διδάσκει ως επιστημονικός συνεργάτης (Π. Δ 407/80) στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Ο ΜάκηςΤσαμαλίκος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καβάλα. Το 2006 αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Έχει διδάξει ανώτερα θεωρητικά σε ωδεία και μουσικές σχολές. Από το 2006 ζει στο Βερολίνο. Είναι υποψήφιος διδάκτορας του TU-Berlin.
Συμμετείχε σε πολλές ορχήστρες και σχήματα (Anonymi, GruppeArkys) και ήταν συνιδρυτής του Συνόλου Μουσικής Έκφρασης (Θεσσαλονίκη, 1999-2003) και του ντούο NoMoreZorbas! (Βερολίνο, 2008-2011).
Δυστυχώς δεν έχουμε βρει ακόμη βιογραφικά στοιχεία της Μάρθας Παπαδόγιανη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου